Veelgestelde vragen
OVpay is de nieuwe manier van in- en uitchecken in het OV in Nederland. Je kunt nu ook bij de RET makkelijk in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel.
Bij het in- of uitchecken verschijnt de melding Betaal Anders op de kaartlezer. Hier staat ook altijd een reden bij. Hieronder staan de redenen en wat je kan doen.
Meer informatie over in- en uitchecken met je betaalpas staat op ovpay.nl/veelgestelde-vragen
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters. Kijk voor meer informatie op https://reisoverzicht.ovpay.nl/reisoverzicht of zoek de OVpay app op in de app store.
Veelgestelde vragen
Met OVpay kun je zelf kiezen hoe je in- en uitcheckt in het OV. Eerst voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen, straks ook voor studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement. Je kunt nu al op steeds meer plekken in Nederland in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard of mobiel. Straks kan het overal in de bus, trein, tram en metro. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement. We werken er hard aan om het ook mogelijk te maken dat je met een abonnement op je betaalpas kunt reizen. Houd voor ontwikkelingen onze website in de gaten.
Misschien denk je wel: waarom is dit nodig, mijn OV-chipkaart werkt prima? Dat is ook zo. Maar in de 16 jaar dat de OV-chipkaart nu bestaat, zijn er betere en betrouwbaardere technieken ontwikkeld. Door nieuwe manieren van betalen toe te voegen, kijken we naar de toekomst. OVpay maakt in- en uitchecken voor iedereen flexibeler én zo makkelijk mogelijk.
OVpay komt stap voor stap dichterbij. Eerst voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen, straks ook voor studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement. Houd de website in de gaten om te zien of het al bij jou in de buurt kan.
Bij OVpay zijn alle vervoerders in Nederland betrokken. Door dit samen te doen, kunnen we zorgen voor het grootste reis- en betaalgemak voor iedereen, overal. Daarnaast werken we samen met diverse banken en creditcardmaatschappijen en stemmen we af met consumentenorganisaties, lokale en regionale overheid.
Je studentenreisproduct blijft ook bestaan in de wereld van OVpay! Op dit moment kun je nog alleen in- en uitchecken zonder reisproduct of korting. Wil je dus reizen met je studentenreisproduct? Gebruik dan nog een tijdje je OV-chipkaart. Om zeker te weten dat je alleen incheckt met het juiste product, is het slim om je OV-chipkaart uit je portemonnee of telefoonhoesje te halen voordat je ermee incheckt.
Ja, in- en uitchecken met je OV-chipkaart blijft gewoon mogelijk. Wel maakt de huidige OV-chipkaart op termijn plaats voor een nieuwe OV-chipkaart. Met nieuwe technologie en service. Hoe dat precies gaat? Dat weten we nog niet precies. Voorlopig kun je gewoon in- en uitchecken met je vertrouwde OV-chipkaart.
Nee, om gebruik te maken van de gratis parkeerregeling voor gebruikers van afgesloten, betaalde P+R-terreinen, gebruik je voorlopig nog gewoon je OV-chipkaart.
Zorg dat je contactloos betalen aan hebt staan en haal je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken.
Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalmiddelen:
Vooraf aanmelden is niet nodig. Zorg voor voldoende saldo op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard.
Op dit moment kun je het openstaande bedrag niet direct overmaken. Er zijn twee opties om je verder te helpen:
Optie 1: afhankelijk van je bank vinden er nog tot drie pogingen plaats om het bedrag van je rekening af te schrijven. Let op: je kunt niet opnieuw in- en uitchecken tot het openstaande bedrag betaald is.
Optie 2: wil je direct reizen? Zorg voor voldoende saldo op je rekening. Houd nogmaals je pas tegen een kaartlezer. De afschrijving wordt dan opnieuw geactiveerd en bij voldoende saldo afgeschreven. Als dit is gelukt, kun je na maximaal 15 minuten weer inchecken met je betaalpas.
In je rekeningoverzicht vind je een referentienummer dat begint met NLOV met daarachter 14 cijfers en letters. Voer deze samen met het afgeschreven bedrag in op de webtool op ovpay.nl/reisoverzicht en bekijk je gemaakte reizen en bijbehorende reiskosten. Het is ook mogelijk om je reisoverzicht in de OVpay app te bekijken.
Voor het in- en uitchecken met een creditcard wordt er een controle gedaan op de gekoppelde rekening. Dit leidt tot een transactie van 0,- euro. Dit heeft geen effect op de reiskosten.
Nee, je hoeft geen borg te betalen voor het in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard.
Met contactloos betalen geld van iemand zijn betaalpas of creditcard afhalen, ook wel contactloos zakkenrollen genoemd, komt niet voor. Het is heel lastig om met een mobiele betaalautomaat stiekem een succesvolle betaling uit te voeren. Daarnaast is de dader makkelijk te traceren, omdat het geld op een zakelijke bankrekening terecht moet komen. Met zo’n hoge pakkans loont contactloos zakkenrollen niet.
Ga naar ovpay.nl/reiskosten of ovpay.nl/reisoverzicht en selecteer de kosten die je wilt terugvragen. In je rekeningoverzicht vind je een referentienummer dat begint met NLOV met daarachter 14 cijfers en letters. Voer deze samen met het afgeschreven bedrag in. Na het succesvol aanpassen van je in- of uitcheck krijg je geld terug op één van de volgende manieren:
Genoeg om alle ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Neem contact op met de OVpay klantenservice via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) en houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand. Deze vind je op je rekeningoverschrift. De klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 07.00 tot 17.00 uur.
Heb je een gemiste check-uit? Ga dan naar ovpay.nl/reisoverzicht. Een dag nadat je gereisd hebt, vind je in je betaaloverzicht een referentienummer dat bestaat uit 18 cijfers en letters die begint met NLOV. Vul dit referentienummer samen met het afgeschreven bedrag in op de pagina om je gemiste check-in of check-uit aan te passen.
Het is nog niet mogelijk om een overzicht van je reis te maken om deze te declareren. Er wordt hard aan gewerkt om dat mogelijk te maken. VIa ovpay.nl/reisoverzicht kun je wel inzien waar je per dag bent in- en uitgecheckt met je betaalpas of creditcard. Een dag nadat je gereisd hebt, vind je In je rekeningoverzicht een referentienummer dat begint met NLOV met daarachter 14 cijfers en letters. Voer deze samen met het afgeschreven bedrag in op de site en je kunt al je kosten van die dag inzien.
Jazeker, met je mobiel gekoppeld aan je betaalrekening kun je ook in- en uitchecken. Zorg ervoor dat je wel op dezelfde manier in- en uitcheckt.
Ja. Zorg ervoor dat je alleen de pas waarmee je wilt in- en uitchecken tegen de kaartlezer houdt en niet je hele portemonnee. Zo check je in- en uit met het betaalmiddel naar jouw keuze. Hiermee voorkom je dat je te veel voor je reis betaalt.
Op dit moment is de prijs voor je reis gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard is net zo veilig qua privacy als pinnen in de supermarket. Wij kunnen je bankgegevens niet inzien en de bank ziet je reisgegevens niet.
Ja, anders herkent de kaartlezer dat als een nieuwe check-in en betaal je extra. Gebruik dus per rit dezelfde pas.
Als er 'naam onbekend' op je reisoverzicht staat, dan is het voor ons onduidelijk wat wij hier moeten invullen. Neem contact op met de OVpay klantenservice als je hier meer informatie over wilt. Dit kan via 0900-1433.
Kun je geen 0900-nummer bellen? Bel dan met +31108925063.
Na het succesvol aanpassen van je in- of uitcheck kan het zijn dat je geld terug krijgt of dat je nog moet betalen.
Wat als ik nog geld terug krijg?
Het te ontvangen bedrag wordt in rekening gebracht met één van je aankomende afschrijvingen
Mocht je binnenkort niet reizen en lukt het daardoor niet om het in rekening te brengen, dan krijg je het geld teruggestort op je rekening.
Wat als ik nog moet betalen?
Het geld wordt binnenkort afgeschreven van je rekening. Het kan zijn dat het bovenop een aankomende afschrijving komt.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard. Je hoeft je pas nooit weg te geven.