Team Lindsay vliegt in en uit met deMobiliteitsManager
Bij het Rotterdamse hoofdkantoor van het Amerikaanse Lindsay werkt een internationaal team. Er wordt volop gereisd en daarom is gekozen voor deMobiliteitsManager van de RET. ,,Alles met één kaart, zo handig zien we het elders vaak niet,” zeggen Gisela Castro en Bruno Perroni.
Begonnen in Nebraska in 1955 is Lindsay uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf dat wereldwijd oplossingen biedt in irrigatie- en watermanagement alsook de toon zet met producten op het gebied van infrastructuur en veiligheid. Sinds 2009 zetelt het Europese en Zuid-Afrikaanse hoofdkantoor van de onderneming aan het Weena in Rotterdam waar een internationaal team – circa tien verschillende nationaliteiten van alle continenten! – in- en uitvliegt. ,,Ook medewerkers uit onder meer Spanje, Turkije of Frankrijk zijn verbonden aan dit kantoor en zijn hier regelmatig aanwezig. De afspraak is dat zij op jaarbasis tenminste tien procent het wettelijk voorgelegde deel van hun tijd in Rotterdam zijn,” zegt Gisela Castro, accountant van Lindsay International.
Lindsay is een grote naam in irrigatiesystemen voor de land- en tuinbouw. De oprichter, een echte innovator, voorzag destijds dat op dit terrein mooie sprongen gemaakt zouden kunnen worden en kreeg daarin gelijk. Het familiebedrijf werd na een aantal jaren verkocht aan een onderneming die met Lindsay naar de Amerikaanse beurs ging. Van een exportbedrijf werd Lindsay International tevens producent met fabrieken op strategische plekken op diverse continenten. ,,Van Zuid-Afrika en China tot Brazilië, Italië en Frankrijk,” zegt Marketing Manager Bruno Perroni, die na enkele jaren VS begin 2022 neerstreek bij Lindsay in Rotterdam.
Road Zipper
Ook in Nederland drukt de firma zijn stempel, bijvoorbeeld in de infrastructuur. De meeste innovatieve oplossingen bevinden zich echter buiten het directe zicht. Een markante uitzondering daarop is de Road Zipper, een vlaggenschipproduct van de onderneming. Toen president Obama in Den Haag een conferentie bezocht, werd de Road Zipper ingezet om supersnel wegafscheidingen te maken. ,,Hij doet wat zijn naam aangeeft: ritsen. Als de situatie vraagt om een aanpassing van de rijbanen regelt de Road Zipper dit. Ook op de beroemde Golden Gate Bridge bij San Francisco doet de machine zijn werk,” vertellen Gisela Castro en Bruno Perroni.
Het hoofdkantoor in Rotterdam ademt al die internationale vibes. Foto’s laten de wereldwijde bedrijvigheid zien. De voertaal in het team is Engels. ,,Er is om meerdere redenen gekozen voor vestiging in Nederland. Een daarvan is dat jullie qua taal zo internationaal zijn. Iedereen communiceert in het Engels en veelal op hoog niveau. Een groot verschil met veel andere landen. Ook jullie open mind is een groot voordeel. En een belangrijke pre is tevens hoe makkelijk je je hier kunt verplaatsen. In Amerika ben je niets zonder auto, hier kun je hem rustig laten staan,” zegt Bruno.
Buitenlandse bezoekers
Dat is een groot voordeel voor de circa vijftien medewerkers die regelmatig reizen in binnen- en buitenland. Om het nog makkelijker te maken voor hen én voor de firma werd eind 2020 gekozen voor reizen met deMobiliteitsManager van de RET. Hiermee kunnen de teamleden hun woon-werkverkeer regelen, maar ook de trein nemen naar Schiphol.
Bruno, die de mobiliteitskaart volop gebruikt: ,,Het is de ideale oplossing. Eén kaart voor alles. Geen gedoe met verschillende tickets en losse kaartjes. Je hoeft niks uit te printen. Reizen met openbaar vervoer in een aantal andere landen is wat dat betreft een nachtmerrie. De mobiliteitskaart van deMobiliteitsManager maakt mijn leven een stuk makkelijker. Bovendien hoef je geen dure taxikosten te maken.”
Ook bezoekers vanuit het buitenland worden door Gisela voorzien van een kaart waarmee zij makkelijk vanaf het vliegveld naar het Weena kunnen reizen. ,,Het is juist deze flexibiliteit die deMobiliteitsManager zo aantrekkelijk maakt. Voor mij als accountant bespaart het systeem ook veel administratieve handelingen en ik heb meer controle. Het is helder, waterdicht, kostenbesparend en makkelijk in gebruik. Inmiddels heeft bijna iedereen op kantoor een mobiliteitskaart. Ik begrijp dat het systeem ook gekoppeld is aan de OV-fiets en deelscooters wat het alleen maar nóg aantrekkelijker maakt.”
Tekst: Evelien Baks | Fotografie: Chantal de Visser