"Duurzaamheid vraagt om omdenken."

Hans Prop en Stefan Wilkens vertellen in een interview met Jeroen Hermsen voor het Magazine van MKB Rotterdam waarom Synorga voor deMobiliteitsManager heeft gekozen. 

Het wordt alsmaar drukker in het Nederlandse verkeer. Door de groeiende economie staan we steeds langer in de file en wordt het nog meer dringen in de trein. “En daarom juichen wij verschillende vormen van reizen toe”, aldus Jeroen Hermsen van de RET. “Van een deelauto, deelfiets en taxi tot de bus, metro en tram. Met deMobiliteitsManager kun je alle kanten op.”

“DeMobiliteitsManager heeft veel voordelen, alleen moet de infrastructuur nog wat optimaler worden”, gaat Jeroen verder. “In de toekomst gaan er bijvoorbeeld ook 55 elektrische bussen door onze regio rijden. We zitten zeker niet stil in deze tijd van duurzaamheid en willen verschillende deur tot deur oplossingen aanbieden aan onze (zakelijke) klanten. Met deMobiliteitsManager kunnen reizigers zelf hun reis samenstellen. Zij kiezen dan voor zichzelf de meest duurzame, goedkoopste of snelste manier om van A naar B te komen. We blijven innoveren en evalueren en hopelijk dat verschillende partijen daarbij aansluiten.

Servicemonteurs met het openbaar vervoer

Synorga Groep uit Barendrecht is sinds kort ook een zakelijke klant van de RET en gelooft in duurzaamheid en slimmere manieren van reizen én werken. ”In juli kregen wij vanuit een projectleider de vraag of wij twee servicemonteurs naar een project in Rotterdam-Centrum met het openbaar vervoer konden sturen”, vertelt Stefan Wilkens, controller bij Synorga Groep. “Dit zou een kostenbesparing opleveren door het gebruik van minder brandstof, geen parkeerkosten en minder tijdsverlies door de ochtend –en avondspits. Daarnaast leverde het ook een vermindering van CO2 uitstoot op, dat prima past bij de CO2 Prestatieladder waarvoor wij gecertificeerd zijn.”

Abonnement

Stefan zocht via de website contact met de RET met de vraag om dit zo efficiënt mogelijk te regelen. Synorga Groep schafte deMobiliteitsManager voor een aantal medewerkers aan. “Het maandelijks regelen van individuele maandabonnementen of het verstrekken van een jaarabonnement voor de werknemer was niet praktisch meer. Wij vinden het prettig om zelf het beheer te hebben over uitstaande OV-abonnementen, omdat we dan meer grip hebben. Nu weten we precies wat we kwijt zijn en het zorgt voor minder administratieve rompslomp. Met één druk op de knop weten we waar we aan toe zijn. Wie weet breiden we deMobiliteitsManager in de toekomst wel uit”, aldus Stefan.

“Als wij in staat zijn dit slim te clusteren, dan kunnen wij medewerkers efficiënter plannen en de juiste vervoersmiddelen eromheen organiseren.”

Samenbinden, samenwerken en synergie

“Sinds dit voorjaar is Synorga Groep uit Barendrecht in handen van Facilicom Group. Een facilitaire dienstverlener die ons wilde toevoegen aan hun brede pallet. Onze propositie sloot goed aan bij hun visie”, vertelt Hans Prop, directeur. “Synorga Group staat vooral bekend om zijn elektrotechnische werkveld. Ons bedrijf is goed in het verduurzamen, functioneel maken en beveiligen van gebouwen. En daar is elektrotechniek, beveiligingstechniek en energiebeheer voor nodig. En dat hebben wij allemaal in huis door middel van onze drie gespecialiseerde werkmaatschappijen. Deze drie bedrijfsonderdelen zie je ook terug in ons logo; de cirkel. Deze staat voor de Synergie van drie Organisaties; samenbinden, samenwerken en de synergie van elkaar aanvullende organisaties.

Slimmer organiseren

“Een jaar geleden sprak ik met mensen van de Gemeente Rotterdam, want natuurlijk willen wij nog efficiënter en duurzamer werken. Maar dan moeten we ook aan de voorkant geholpen worden”, aldus Hans. “Samen moeten we zaken slimmer organiseren door (onderhouds)activiteiten generiek te maken en te clusteren. Een mooi voorbeeld is de uitvoering van OP-inspectietaken en brandmeldingsinstallaties. Deze terugkerende werkzaamheden komen veel voor in diverse gebouwen. Iemand kan deze taken uitvoeren met minimaal gereedschap en een tablet. Onze medewerkers kunnen door middel van een geplande route door de stad ‘cruisen’ met een RET-abonnement, elektrische step of scooter. Op deze manier komt er geen bedrijfsbusje meer aan te pas! Als gebouweigenaren aan de voorkant duurzamer inkopen door het aanschaffen van slimmere werkpakketten, krijg je daar een duurzamere dienstverlening voor terug”, aldus Stefan. “Zo verzorgen wij bijvoorbeeld periodiek de inspectie en beheersmaatregelen van tapwaterinstallaties in gebouwen (lees legionellapreventie). Dit gebeurt vaak door verschillende partijen en de busjes van die bedrijven rijden door de hele stad. Als wij in staat zijn dit slim te clusteren, dan kunnen wij medewerkers efficiënter plannen en de juiste vervoersmiddelen eromheen organiseren. Wij gaan daarin zeker investeren. Immers, een effectieve logistiek met een besparing van tijd en kosten wordt belangrijker dan de arbeid zelf. De prijzen voor dergelijke diensten worden aantrekkelijker en wij beperken of voorkomen ook nog eens de uitstoot van CO2. Een mooie win-win situatie.” 

Beiden mannen geloven heilig in het feit dat duurzaamheid en efficiëntie hand in hand kunnen gaan. “Het vraagt om omdenken. Zowel van de politiek, als vastgoedeigenaren die hun CO2 (footprint) willen verlagen. Dienstverleners, Synorga voorop, met de RET als partner, willen meedenken in oplossingen om zo met elkaar slimmer en duurzamer te werken. Wij zien zeker kansen!”


Tekst: Esther Paans | Fotografie: Chantal de Visser