"Stroomlijnen van mobiliteit levert flinke tijdwinst op"
Carla Coors vertelt hoe het stroomlijnen van de mobiliteit binnen Viroclinics een flinke tijdswinst oplevert.
Viroclinics
“Ik ben er zó ingesprongen,” omschrijft Carla Coors, officemanager bij Viroclinics, haar ervaringen met mobiliteit binnen een snelgroeiende organisatie. “Dat moest wel, we groeiden zo hard dat een efficiëntieslag onontkoombaar was. Ook op het gebied van vervoermogelijkheden voor het personeel. Inmiddels is de mobiliteitsaanpak naar tevredenheid gestroomlijnd.”
Viroclinics wordt in 2000 opgericht vanuit het Erasmus MC in Rotterdam. Een aantal virologen besluit recente ontdekkingen op een commerciële manier aan de man te brengen. Dat gaat niet zomaar, en ook niet snel, maar het lukt uiteindelijk. Viroclinics blijft aanvankelijk in het Erasmus MC gehuisvest. In 2007 komt Carla Coors er als officemanager bij.
Verhuizing Science Tower
“Dat was een heel gezellige tijd, maar het was ook onhandig om met onze bureaus tussen de laboratoria van de analisten te zitten. Even hebben we nog een oplossing geprobeerd met het kantoorpersoneel aan de Parklaan, maar dat was ook niet praktisch. Uiteindelijk wilde de gemeente Rotterdam ons graag in de Science Tower hebben, omdat we daar als bedrijf met een biotechnologische inslag perfect in passen. Ongeveer vijf jaar terug zijn we hier na een rigoureuze verbouwing ingetrokken. In zeven jaar tijd zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met 84 medewerkers.
Efficiëntere aanpak mobiliteit
“Hoewel we (nu nog steeds) een platte organisatiestructuur hebben, groeiden bepaalde personeelszaken ons op een gegeven moment rap boven het hoofd. Een daarvan was de mobiliteit van onze medewerkers. Die moest efficiënter gestructureerd worden, ter verlaging van de administratieve druk en omwille van het bijkomende financiële voordeel. Ik heb die taak op me genomen en ben er gewoon maar ingedoken. Dat is bij Viroclinics goed bevallen, maar bij een groter bedrijf is een vooronderzoek naar de vervoerstromen wellicht handig,” lacht Carla.
“Mijn werkwijze was heel pragmatisch. Ik heb RET Zakelijk gebeld en gevraagd wat ze voor ons konden betekenen. Via de RET kwam ik in contact met een mobiliteitsmakelaar. Samen met onze financieel directeur hebben we de mogelijkheden besproken. Nu mag ieder personeelslid kiezen: een kilometervergoeding ontvangen voor het woon-werkverkeer, waarbij je zelf mag bepalen hoe je reist (auto, fiets, metro). Of een abonnement voor de RET en/of NS.”
Auto? Liever OV!
“Omdat in Brabant veel analistenopleidingen zijn, komen redelijk wat van onze medewerkers daar vandaan. Helaas stranden zij met de auto vaak in de file. De meesten kiezen dus eieren voor hun geld en komen met het openbaar vervoer. Dat is prima te doen: ons kantoor ligt op twee minuten lopen van metrostation Marconiplein!”
“De huidige mobiliteitsoplossing is heel praktisch en bespaart ons veel tijd: medewerkers kunnen zelf via de website hun verzoek indienen en ook met vragen kunnen ze online terecht. Op dit moment moeten ze alleen hun RET-abonnement nog persoonlijk gaan ophalen bij één van de servicepunten. Ik hoor zelden medewerkers klagen over iets wat met OV te maken heeft.”
Ontzorgd en tevreden
“Onze medewerkers, het MT en ook wij als officemanager en afdeling personeelszaken zijn tevreden over hoe het mobiliteitsbeleid al doende vorm heeft gekregen. Sinds kort hebben we een OR, die onlangs haar eerste medewerkerstevredenheidsonderzoek heeft georganiseerd. In volgende versies zal daar wellicht een onderdeel over mobiliteit in voorkomen. Ook voor nieuwe ontwikkelingen op OV-gebied staan wij zeker open, zolang ze bijdragen aan een goede bereikbaarheid van Viroclinics voor onze medewerkers. Ik merk dat zij het prettig vinden om ontzorgd te worden, ook op mobiliteitsgebied!”