Hoe werkt de OV-chipkaart?
Op alle bus-, tram- en metrolijnen van de RET gebruik je de OV-chipkaart gebruiken. Je kunt ook inchecken met je betaalpas.
Stap 1: Opladen
Je kunt je OV-chipkaart op diverse plaatsen opladen. Er zijn oplaadautomaten in de metrostations, in de buurt van RET Servicepunten, in een groot aantal Albert Heijn en Jumbo supermarkten, bij Tabac en Gifts-winkels en in de winkels van Primera.
Hoe werkt het?
Het opladen van de kaart gaat in stappen. Je bedient de automaat via het ‘aanraakscherm’ (“touch screen”, zoals bij een iPad of tablet). Om bij de Oplaad- & ophaalautomaat saldo te laden op je OV-chipkaart, hoef je alleen je OV-chipkaart in de pasinvoer te steken en de instructies op het scherm te volgen. Betalen doe je met je pinpas of creditcard. Alle automaten zijn geschikt voor betaling met pin en creditcard!
Het bestellen van saldo of een reisproduct kan ook via internet: plaats je bestelling via de webwinkel en betaal met iDEAL. Haal je bestelling vervolgens op bij een ophaalpunt bij jou in de buurt. De webwinkel toont een overzicht van je bestellingen en de status daarvan. Zolang je je bestelling nog niet hebt opgehaald, kun je deze nog annuleren.
Stap 2: Inchecken
Je checkt in door je OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden. Het apparaat controleert automatisch of je voldoende saldo of een geldig reisproduct op je kaart hebt staan.
- Er wordt € 4,00 van je saldo afgeschreven
- Er klinkt een ‘piep’ signaal
- (op (metro)stations:) Het poortje gaat open
Stap 3: Uitchecken
Om aan het einde van je reis uit te checken, houd je de kaart weer voor de kaartlezer. Reis je met saldo, dan worden de reiskosten direct verrekend. Reis je met een reisproduct, dan volgt de eindcontrole.
Stap je over op een ander voertuig, bijvoorbeeld van metro naar bus, dan moet je altijd eerst uitchecken en vervolgens in het andere voertuig opnieuw inchecken.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend. Reis je voor minder dan € 4,00, dan wordt bij het uitchecken het teveel betaalde bedrag weer op je OV-chipkaart bijgeschreven.
Teruggave
Als de transactie bij een verkoopautomaat niet goed is gegaan of als er iets is misgegaan met een reis bij de RET, dan heb je recht op teruggave van je geld. Is je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart kapot? Dan kun je ook vragen om teruggave van het saldo dat nog op de kaart staat.
Overstappen
Je moet altijd in- en uitchecken in bus, tram en metro. Ook als je overstapt!
Heb je vragen over de OV-chipkaart? Kijk dan bij vraag en antwoord of op www.ov-chipkaart.nl . Je kunt ook contact opnemen met de Klantenservice van de OV-chipkaart, bel 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten).