Defecte OV-chipkaart

Kun je niet meer inchecken met je OV-chipkaart, controleer dan altijd of er voldoende saldo op de kaart staat, ook als je met een abonnement reist. Je kunt je saldo bij een oplaadautomaat controleren. Staat er onvoldoende saldo op je kaart, laad de kaart dan op. Staat er voldoende saldo op de kaart en het inchecken lukt niet, dan is de kaart waarschijnlijk beschadigd. Laat de kaart dan bij één van de RET Servicepunten controleren.

Kaart vervangen

Doet je persoonlijke OV-chipkaart het niet meer, controleer dan eerst of je een saldo van minimaal € 0,00 op je kaart hebt staan. Ben je misschien een aantal keer vergeten in- of uit te checken? Je kaart blokkeert namelijk als je dit 12 keer niet hebt gedaan. Laat je kaart controleren bij een van de RET servicepunten en laat de gemiste in/uit checks verwijderen . 

Redenen voor blokkade

U kunt uw kaart niet gebruiken, als het saldo lager is dan € 0,- en/of het reisproduct niet geldig is. Vul het saldo aan tot een bedrag dat voldoende is voor uw reis of koop een geldig reisproduct.

Uw kaart wordt geblokkeerd, als:

  • misbruik van de kaart of het reisproduct wordt geconstateerd
  • automatische incasso’s voor een jaarabonnement mislukken
  • automatische incasso’s voor automatisch opladen mislukken en de schuld groter is dan € 60,-; om deze blokkade op te heffen, ontvangt u een brief met instructies van de OV-chipkaart administratie
  • u 12 keer vergeet om in of uit te checken; om deze  blokkade op te heffen, gaat u naar een RET Servicepunt.


Je kunt het Net of Regio Abonnement of ‘Gratis OV voor 65+/AOW-gerechtigden/minima’ op je persoonlijke OV-chipkaart gedurende gemiddeld drie werkdagen niet gebruiken.

Vraag dan een vervangende OV-chipkaart aan bij de Klantenservice van de OV-chipkaart. Je kunt dit op drie manieren regelen:

  • per telefoon (0900-0980;  gebruikelijke belkosten);

Een vervangende kaart kost € 11,00. Deze kosten worden aan je doorberekend. De levertijd van een vervangende kaart is gemiddeld drie werkdagen vanaf het moment dat je online of telefonisch contact hebt gehad met de Klantenservice van OV-chipkaart. Op de vervangende kaart worden de reisproducten geladen die ook op de defecte kaart stonden. Het saldo wordt teruggestort op je bankrekening.

Je kunt het Regio Abonnement op je persoonlijke OV-chipkaart gedurende gemiddeld drie werkdagen niet gebruiken. Voor deze periode kun je gebruik maken van een Service Abonnement. Reizen op een andere manier wordt door de vervoerbedrijven niet vergoed. Ben je het niet eens met de kosten voor een vervangende kaart en je defecte kaart is niet ouder dan twee jaar, dan kun je een verzoek indienen voor teruggave. De kaart wordt dan gecontroleerd op productiefouten zoals een kapotte chip.

Let op: Op de vervangende OV-chipkaart worden je reisproducten opnieuw geladen. Ze kunnen niet op een andere, bestaande persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Het saldo van de verloren of gestolen kaart wordt teruggestort op je bankrekening.

Extra service: reizend de winkel uit

Tijdens de periode dat je persoonlijke OV-chipkaart niet werkt, kun je gebruik maken van een Service Abonnement, dat de RET op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart of op een tijdelijke kaart laadt. Die tijdelijke kaart leent de RET aan je uit tegen een borgbedrag. De voorwaarde is wel dat je een vervangende OV-chipkaart hebt aangevraagd.