Verloren of gestolen OV-chipkaart

Anonieme OV-chipkaart

Het is niet mogelijk om een anonieme OV-chipkaart te blokkeren. Je kunt in de Verkoop- & Oplaadautomaat op het station een nieuwe kaart kopen.

Persoonlijke OV-chipkaart

Ben je als gevolg van verlies of diefstal je persoonlijke OV-chipkaart kwijt, dan moet je een vervangende OV-chipkaart aanvragen. Dit doe je door je oude kaart bij de Klantenservice van OV-chipkaart te laten blokkeren of je regelt dit zelf online. Zo voorkom je verder misbruik en schade en vraag je tegelijkertijd een vervangende OV-chipkaart aan. Je kunt dit op drie manieren regelen:

  • per telefoon (0900-0980;  gebruikelijke belkosten)


Een vervangende kaart kost € 11,00. Deze kosten worden aan je doorberekend. De levertijd van de vervangende OV-chipkaart is gemiddeld 3 werkdagen vanaf het moment dat de kaart is geblokkeerd. Op de vervangende kaart worden dezelfde reisproducten geladen als op de oorspronkelijke kaart. Het saldo van de verloren of gestolen kaart wordt teruggestort op je bankrekening.

Je kunt het Net en Regio Abonnement of ‘Gratis OV voor 65+/AOW-gerechtigden/minima’ op je persoonlijke OV-chipkaart gedurende gemiddeld drie werkdagen niet gebruiken. Je kunt voor deze periode gebruik maken van een Service Abonnement. Ga hiervoor naar een RET Servicepunt. Reizen op een andere manier wordt door de vervoerbedrijven niet vergoed.

Let op: Op de vervangende OV-chipkaart worden je reisproducten opnieuw geladen. Ze kunnen niet op een andere, bestaande persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Het saldo van de verloren of gestolen kaart wordt teruggestort op je bankrekening.