Een kijkje achter de schermen bij de werkplaats Kleiweg

Mogen we jou voorstellen aan Carlo van Toor? Carlo is een echte RET-er in hart en nieren want hij werkt al 30 jaar bij de RET! Hij is de laatste jaren werkzaam als Chef Revisie en Modificatie op de werkplaats aan de Kleiweg. Misschien ben jij wel eens langsgereden, dit is o.a. het eindpunt van lijn 4 die daar een u-bochtje maakt? "In onze branche is het vrij uniek dat wij ook het onderhoud zelf doen, waar heel veel bij komt kijken". Carlo laat jou in deze blog graag zien wat achter de grote deuren van de werkplaats in Hillegersberg schuilgaat.

 

50 monteurs

Zo'n 50 monteurs  zorgen ervoor dat alle  RET metro's en trams vlekkeloos over het spoor kunnen blijven rijden en ook piekfijn uitzien. "Aan de Kleiweg voeren wij technisch onderhoud uit, maar ook reparaties van alle componenten en we vervaardigen hier onze eigen (bankwerk) artikelen, bijvoorbeeld bij schade," aldus Carlo van Toor, Chef Revisie en Modificatie.  

Traverse

Hoe krijg je zo'n loodzwaar gevaarte als een tram of metro nu de remise in? "Dit gebeurt met een traverse. De tram komt via het 'gewone' spoor richting de Kleiweg en de metro via het spoor van de NS. Daar wordt het voertuig op de traverse geplaatst en met een mini mover naar binnen gesleept, op z'n plekkie gezet en /of omhoog getakeld. Zodat de monteurs ook de onderhoudswerkzaamheden onder de tram of metro kunnen uitvoeren."

Make-over

Wist je dat... de metro's (5300 en 5400 serie) na 15 jaar een complete make-over krijgen en metro’s en trams na 10 jaar een complete revisie? Dit wordt in vaktermen een 'cosmetische mid life' genoemd – een soort mid life crisis opfrisbeurt zeg maar - . Dit gebeurt in 24 dagen door 10 tot 12 monteurs per voertuig. "De metro wordt dan helemaal gestript, geschuurd en opnieuw in de mooie RET kleuren gespoten. Ook de binnenkant wordt vernieuwd, met onder andere nieuwe stoelen en ook alle technische onderdelen worden onderhouden of vervangen." 

Draaistellen

Dit grote gevaarte is het draaistel van de metro! Deze worden onderhouden en/of vervangen, zodat de metro's vlekkeloos over het spoort kunnen blijven rijden. “De nieuwste metro's hebben wel 4 van dit soort draaistellen.”

Wielen

En dit? Dat zijn van de wielen van een metro en worden in de remise Kleiweg vervaardigd en gemonteerd onder de metro! Wist je dat een metro maar liefst 12 wielen heeft en de nieuwe metrostellen zelfs 16!