De stad en de regio veranderen. Het tramnetwerk zoals het er tot op heden ligt is historisch zo gegroeid. Op een aantal plekken zijn verbeteringen mogelijk. Op andere plekken zijn er inmiddels betere alternatieven voorhanden, zoals de metro, of neemt de vraag af. Daarnaast veranderen de eisen die gemeenten en bewoners stellen aan de ruimtelijke inrichting. Goede redenen om het tramnetwerk onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig. Zo werken we aan een toekomstbestendig tramnetwerk.

De wijziging van het tramnetwerk heeft op de lange termijn de volgende voordelen:

  • Hogere frequenties mogelijk
  • Meer betrouwbare dienstregeling
  • Snellere verbindingen mogelijk

Door de tramlijnen anders aan elkaar te verbinden kunnen we op drukke trajecten verbeteringen doorvoeren. Zo kunnen er bijvoorbeeld op de Laan op Zuid en de Bergweg meer trams rijden. Tramlijn 3 en 5 korten worden ingekort om zo de betrouwbaarheid en stiptheid te verbeteren. Sommige verbindingen worden door een andere route sneller, zoals de route van de Westzeedijk naar Rotterdam Centraal.

De wijzigingen per 6 januari 2025 zijn een belangrijke eerste stap in het Plan Toekomstvast Tramnet. De belangrijkste vervolgstap is het nemen van versnellingsmaatregelen, die zullen leiden tot kortere reistijden. Hierdoor kunnen we in de toekomst meer reizigers vervoeren.