Hoe werkt het tijdelijk studentenreisproduct?
Vanaf 1 januari 2014 kunnen studenten met een geldig studentenreisproduct van wie de OV-chipkaart verloren, gestolen of kapot is, gebruikmaken van een 'tijdelijk studentenreisproduct'. Daarmee kun je snel weer verder reizen. Het enige dat je nodig hebt, is een andere (anonieme of persoonlijke) OV-chipkaart.
Bent je als student je kaart kwijt of is deze kapot? Dan betaal je zelf de reiskosten in de eerste werkdagen waarin je wacht op een vervangende kaart, behalve als de kaart buiten je schuld om kapot is gegaan. Met het tijdelijk studentenreisproduct bespaar je dus deze kosten en kun je bovendien weer snel verder reizen. Zo heb je nauwelijks hinder van de problemen met je OV-chipkaart.
Om het tijdelijk studentenreisproduct te kunnen gebruiken, moet je eerst een andere anonieme of persoonlijke OV-chipkaart regelen. De eventuele kosten daarvan zijn voor eigen rekening. Vervolgens kun je online hier een aanvraag voor een tijdelijk studentenreisproduct indienen. Dat kan vanaf de computer thuis, maar ook onderweg vanaf een tablet of smartphone. Het tijdelijk studentenreisproduct is zeven dagen geldig vanaf het moment dat het klaarstaat op de ophaalautomaat. Het verloopt vanzelf. Zorg in de tussentijd dat je zo snel mogelijk weer met je gewone studentenreisproduct kunt reizen. Dat doe je door meteen naast het tijdelijk studentenreisproduct ook een vervangende kaart aan te vragen via de Klantenservice OV-chipkaart.
Heb je nog vragen over het (tijdelijk) studentenreisproduct? Ga dan naar www.studentenreisproduct.nl of naar de Klantenservice OV-chipkaart (0900-0980; gebruikelijke belkosten).