Wat moet ik doen bij een kapotte OV-chipkaart?
Als je niet meer kunt inchecken, controleer dan eerst of er voldoende saldo op je kaart staat. Zo niet, laad dan je saldo op bij een automaat (op elk metrostation) of door de optie 'Automatisch opladen' te activeren.
Is je persoonlijke OV-chipkaart gescheurd, gebroken, sterk gebogen, of heeft hij andere zichtbare schade? Dan werkt hij daardoor waarschijnlijk niet meer. Log in op Mijn OV-chipkaart of maak eerst een account aan. Vervolgens vraag je via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart aan.
Heeft je kaart mogelijk onzichtbare schade en staat er nog saldo op? Laat hem dan bij een RET-Servicepunt controleren. Ze kunnen je daar ook verder helpen als de kaart vervangen moet worden.
Werkt je kaart niet meer en lukt het je niet om via internet een nieuwe aan te vragen? Bel dan met de Klantenservice OV-chipkaart op 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten) en meld daar dat je kaart kapot is. Je kunt het formulier 'Aanvraag vervangende kaart' ook bij de balie van een OV-bedrijf ophalen. Stuur het samen met je kapotte kaart op om een nieuwe kaart aan te vragen. De kosten voor het aanvragen van een vervangende persoonlijke OV-chipkaart bedragen 11 euro.
De vervangende kaart ontvang je binnen twee weken van de Klantenservice OV-chipkaart. Vergeet je niet om in de tussentijd zelf te zorgen voor een geldig tijdelijk vervoerbewijs als je met het openbaar vervoer wilt reizen? Ook een anonieme OV-chipkaart kan uiteraard kapot gaan. Deze kaart kun je dan opsturen naar Klantenservice OV-chipkaart, met het formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart' erbij. Staat er nog saldo op je anonieme kaart, dan wordt de waarde hiervan op je bankrekening teruggestort. Let op: je krijgt geen nieuwe anonieme OV-chipkaart thuisgestuurd. Deze kun je zelf aanschaffen.