Wijzigingen in het tramnetwerk 2025
Op 6 januari 2025 verandert ons tramnetwerk. De trams krijgen andere routes, lijnnummers en vertrektijden. Dit kan gevolgen hebben voor jouw reis.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
- Nieuwe tramlijn 6 krijgt een snellere verbinding tussen de Kleiweg en Rotterdam Centraal
- Nieuwe tramlijn 8 krijgt een snellere verbinding tussen de Westzeedijk en Rotterdam Centraal.
- De ‘oude’ tramlijnen 23 en 25 worden ingekort waardoor een extra overstap nodig is op Rotterdam Centraal. Hiermee wordt de dienstregeling betrouwbaarder en kan de frequentie makkelijker worden aangepast.
- Op de ‘oude’ tramlijn 7 vervallen de haltes Westplein, Willemskade, Willemsplein en Westerstraat.
- Op de ‘oude’ tramlijn 8 vervallen de haltes Benthuizerstraat en Zwaanshals,
- Er komt een nieuwe perronindeling op Rotterdam Centraal.
- Tramlijnen 2 en 4 blijven ongewijzigd.
Wat verandert er voor jouw tram?
Lijn 2 Charlois - Keizerswaard
Deze route blijft hetzelfde.
Lijn 4 Molenlaan – Rotterdam Centraal - Heemraadsplein
Deze route blijft hetzelfde.
- Tussen Station Noord en Heemraadsplein (via Bergweg en Noordsingel) rijdt naast lijn 4 ook lijn 6.
Lijn 7 Woudestein – Rotterdam Centraal - Willemsplein
De route wordt Woudestein – Rotterdam Centraal – Marconiplein.
- Reis je naar Museumpark? Stap dan op Rotterdam Centraal over op tramlijn 8.
- Reis je naar Eendrachtsplein? Stap dan op Rotterdam Centraal over op tramlijn 4, 6 of 8.
- Vervallen haltes: Westplein, Willemskade, Willemsplein en Westerstraat. Maak gebruik van tramhalte Vasteland (tramlijn 8), tramhalte Leuvehaven (tramlijn 3 of 5) of metrostation Leuvehaven
Lijn 8 Kleiweg – Rotterdam Centraal - Spangen
De route wordt Schiebroek – Rotterdam Centraal – Spangen.
- Maak voor de route Kleiweg – Rotterdam Centraal gebruik van tramlijn 6. Tramlijn 6 rijdt via de Bergweg en Noordsingel in plaats van via de Zaagmolenstraat en Linker Rottekade.
- Vervallen haltes: Benthuizerstraat en Zwaanshals. Maak gebruik van de tramhalte Van den Hoonaardstraat (tramlijn 4 en 6) of de Zaagmolenbrug (tramlijn 7).
- Tramlijn 8 krijgt een snellere verbinding tussen de Westzeedijk en Rotterdam Centraal omdat deze via Museumpark en Eendrachtsplein rijdt in plaats van via Leuvehaven en Beurs.
- Tramhalte Vasteland wordt verplaatst naar de andere kant van de kruising op de Westzeedijk
- Let op: tramhalte Vasteland (tramlijn 8) is nog niet toegankelijk voor reizigers met een rolstoel, kinderwagen of visuele beperking. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Deze reizigers kunnen gebruik maken van tramhalte Leuvehaven (lijnen 3, 5) of metrostation Leuvehaven (metrolijn D of E).
Lijn 12 Rotterdam Centraal – Stadion Feyenoord – P+R Beverwaard
- Deze tramlijn blijft ongewijzigd
- Tramlijn 12 rijdt alleen tijdens evenementen in Stadion Feyenoord
Lijn 20: Lombardijen – Rotterdam Centraal
Deze tramlijn vervalt.
- Maak op het traject Lombardijen – Randweg gebruik van tramlijn 2
- Reis je richting Rotterdam Centraal? Maak gebruik van metrostation Maashaven of tramlijn 5.
Lijn 21 Woudhoek – Rotterdam Centraal – De Esch
Dit wordt tramlijn 11. De route blijft ongewijzigd.
Lijn 23 Beverwaard – Rotterdam Centraal - Marconiplein
Dit wordt tramlijn 3.
- De route wordt ingekort tot Beverwaard – Rotterdam Centraal.
- Reis je verder dan Rotterdam Centraal? Stap daar dan over op tramlijn 1, 7 of 11.
- Tramlijn 3 rijdt vanaf Rotterdam Centraal verder als tramlijn 5 richting Carnisselande via Kruisplein.
Lijn 24 Holy – Rotterdam Centraal – De Esch
Dit wordt tramlijn 1. De route blijft ongewijzigd.
Lijn 25 Carnisselande – Rotterdam Centraal - Schiebroek
Dit worden 2 tramlijnen:
- tramlijn 5 Carnisselande – Rotterdam Centraal
- tramlijn 8 Schiebroek – Rotterdam Centraal – Spangen
- Houd rekening met een overstap op Rotterdam Centraal
Waarom deze wijzigingen?
De stad en de regio veranderen. Het tramnetwerk zoals het er tot op heden ligt is historisch zo gegroeid. Op een aantal plekken zijn verbeteringen mogelijk. Op andere plekken zijn er inmiddels betere alternatieven voorhanden, zoals de metro, of neemt de vraag af. Daarnaast veranderen de eisen die gemeenten en bewoners stellen aan de ruimtelijke inrichting. Goede redenen om het tramnetwerk onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig. Zo werken we aan een toekomstbestendig tramnetwerk.
De wijziging van het tramnetwerk heeft op de lange termijn de volgende voordelen:
- Hogere frequenties mogelijk
- Meer betrouwbare dienstregeling
- Snellere verbindingen mogelijk
Door de tramlijnen anders aan elkaar te verbinden kunnen we op drukke trajecten verbeteringen doorvoeren. Zo kunnen er bijvoorbeeld op de Laan op Zuid en de Bergweg meer trams rijden. Tramlijn 3 en 5 korten worden ingekort om zo de betrouwbaarheid en stiptheid te verbeteren. Sommige verbindingen worden door een andere route sneller, zoals de route van de Westzeedijk naar Rotterdam Centraal.
De wijzigingen per 6 januari 2025 zijn een belangrijke eerste stap in het Plan Toekomstvast Tramnet. De belangrijkste vervolgstap is het nemen van versnellingsmaatregelen, die zullen leiden tot kortere reistijden. Hierdoor kunnen we in de toekomst meer reizigers vervoeren.
Waarom nieuwe tramnummers?
Bij de inrichting van het nieuwe tramnetwerk is gekozen om voor de tram de nummers 1 t/m 11 te gebruiken. De redenen hiervoor zijn:
- Logischer
- Overzichtelijker
- Beter leesbaar
- Makkelijker te onthouden
- Beter te onderscheiden van busnummers
Met de lijnnummers is rekening gehouden met bestaande en historische lijnnummers. Zo blijven tramlijn 2 en 4 hetzelfde. Tramlijn 23 wordt tramlijn 3 en tramlijn 25 wordt tramlijn 5. Tramlijn 7 behoudt grotendeels zijn eigen nummer. Tramlijn 11 is een ondersteunende lijn voor de hoofdlijn 1, aangezien 11 niet de hele avond en weekend rijdt.
De huidige 20-nummers stammen uit de tijd dat op bepaalde tramlijnen aan kwaliteitsverbetering werd gewerkt, met vrije baan en toegankelijke lagevloertrams. Inmiddels rijden die lagevloertrams op alle lijnen en is het de bedoeling om overal dezelfde kwaliteit te bieden. Hierdoor worden de aparte 20-nummers overbodig.
Waar gaan meer trams rijden?
Genoemde frequenties gelden op werkdagen in de spitsuren.
Op deze trajecten gaan meer trams rijden:
- Laan op Zuid: van 16 keer per uur naar 18 keer per uur.
- Van Beverwaard tot aan Varkenoordseviaduct: van 8 keer per uur naar 9 keer per uur.
- Van Carnisselande tot aan Varkenoordseviaduct: van 8 keer per uur naar 9 keer per uur.
- Bergweg/Noordsingel: van 4 keer per uur naar 6 keer per uur (dit wordt later 8 keer per uur, ingangsdatum nog onbekend).
- Oudedijk/Burgemeester Oudlaan: van 4 keer per uur naar 6 keer per uur.
Op termijn gaan deze tramlijnen ook meer rijden (ingangsdatum nog onbekend):
- tramlijn 1 en 11 (Schiedam/Vlaardingen – Middellandstraat – CS – Oostzeedijk – De Esch)
- tramlijn 2 (Charlois – Keizerswaard)
- tramlijn 8 (Schiebroek – CS – Eendrachtsplein – Westzeedijk – Maroniplein)
Waar gaan minder trams rijden?
Genoemde frequenties gelden op werkdagen in de spitsuren.
Op deze trajecten gaan minder trams rijden:
- Scheepvaartkwartier (Westplein/Willemsplein): hier verdwijnt de tram.
- Zaagmolenstraat: hier verdwijnt de tram.
- Straatweg tot Molenlaan: van 4 keer per uur naar 3 keer per uur (dit wordt later weer 4 keer per uur, ingangsdatum nog onbekend).
- Kleiweg: van 4 keer per uur naar 3 keer per uur (dit wordt later weer 4 keer per uur, ingangsdatum nog onbekend).
- Jonker Fransstraat/Linker Rottekade: van 8 keer per uur naar 6 keer per uur.
- Schiebroek: van 8 keer per uur naar 4 keer per uur (dit wordt later 6 keer per uur, ingangsdatum nog onbekend).
Tramnetwerk per 6 januari 2025
Tramlijn 1: Holy - Rotterdam Centraal – De Esch (Bekijk hier de route)
Tramlijn 2: Charlois – Keizerswaard (Bekijk hier de route)
Tramlijn 3: Beverwaard – Rotterdam Centraal (Bekijk hier de route)
Tramlijn 4: Molenlaan – Rotterdam Centraal - Heemraadsplein (Bekijk hier de route)
Tramlijn 5: Carnisselande – Rotterdam Centraal (Bekijk hier de route)
Tramlijn 6: Kleiweg – Rotterdam Centraal – Heemraadsplein (Bekijk hier de route)
Tramlijn 7: Woudestein – Rotterdam Centraal – Marconiplein (Bekijk hier de route)
Tramlijn 8: Spangen – Rotterdam Centraal – Schiebroek (Bekijk hier de route)
Tramlijn 11: Woudhoek - Rotterdam Centraal – De Esch (Bekijk hier de route)
Tramlijn 12: Rotterdam Centraal – Stadion Feyenoord – P+R Beverwaard
Tramlijn 12 rijdt alleen tijdens evenementen in Stadion Feyenoord