Wat doet de RET aan toezicht en veiligheid?

Met een actief veiligheidsbeleid in het openbaar vervoer probeert de RET in te spelen op allerlei maatschappelijke veranderingen. Voor de veiligheid zijn bijvoorbeeld alle nieuwe metrorijtuigen van camera's voorzien. Die maatregel is deel van een totaalpakket van maatregelen bij de RET om het openbaar vervoer veiliger te maken.

De RET start met ingang van 1 juli 2017 de pilot Bodycam als onderdeel van de veiligheidsmaatregel cameratoezicht. Buitengewoon opsporingsambtenaren schakelen de, op het lichaam gedragen camera in, op het moment waarop een onveilige situatie ontstaat. Alleen geautoriseerde personen hebben toegang tot het opgenomen beeldmateriaal. De beelden worden, als deze niet noodzakelijk zijn voor de afhandeling van een incident  na zeven dagen gewist.

Indien je door één van onze handhavers bent opgenomen met een bodycam kan je, mits tijdig aangevraagd  de beelden inzien. Hiervoor kan je telefonisch, bij de afdeling RET klantenreacties via 0900-5006010 (Gebruikelijke belkosten, open op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen gesloten.) een terugbel afspraak maken.

Andere maatregelen zijn onder andere de inzet van conducteurs in de trams, toegangspoortjes in de metrostations, kaartcontroles in bus, tram en metro, en SOS-zuilen in alle metrostations. Ook voorlichting aan scholen maakt deel uit van het pakket. De buitengewoon opsporingsambtenaren van de afdeling Veiligheid van de RET voeren dagelijks controles uit. Zij werken iedere dag op alle lijnen binnen het RET-vervoergebied. 

Toezichthouders bij de RET

Sociale veiligheid is een belangrijk onderdeel van een kwalitatief, betrouwbaar en klantgericht openbaar vervoer. Je wilt je overal veilig voelen en weten dat er altijd ondersteuning en toezicht van de RET in de buurt is.

Sociale veiligheid is de verzamelnaam voor objectieve en subjectieve veiligheid. Objectieve veiligheid zorgt ervoor dat er niets gebeurt, subjectieve veiligheid is hoe jij als reiziger je reis met de RET ervaart. Sociale veiligheid is bij de RET dan ook klantgericht, dienstverlenend en gericht op risico’s. Jij als reiziger staat centraal, overlastgevers worden waar nodig aangepakt.

Buschauffeurs en tram- en metrobestuurders
Alle trams, bussen en metro’s worden bestuurd door goed opgeleide en getrainde RET-medewerkers. Buschauffeurs zijn naast bestuurder ook verantwoordelijk voor de verkoop van vervoerbewijzen en voor de sociale veiligheid in de bus. Alle buschauffeurs en tram- en metrobestuurders staan in verbinding met de Centrale Verkeersleiding. Hier kunnen zij in geval van incidenten of overlast om assistentie vragen.

Alle trams, bussen en metrovoertuigen van de RET zijn voorzien van camera’s en opnameapparatuur!

Tramconducteurs
Naast de bestuurder is er ook een conducteur op de tram aanwezig. Je kunt bij de trambestuurder geen vervoersbewijzen kopen. Dat moet je doen bij de conducteur. Naast de verkoop en de controle van vervoerbewijzen houden de tramconducteurs ook toezicht op sociale veiligheid. Zij zijn onder meer belast met  preventief toezicht. Heb je een vraag, mededeling of voel je je minder veilig, spreek ze dan aan. Zo zorgen zij ervoor dat je je in de tram veilig voelt.

Toezicht op de metro
De metrobestuurder zit in een afgesloten cabine en is niet belast met kaartverkoop en toezicht. Met name in de middag en in de avond zet de RET OV-surveillanten in. Zij zijn onder meer belast met preventief toezicht in de metrovoertuigen. Heb je een vraag, mededeling of zie je iets gebeuren waardoor je je minder veilig voelt, spreek ze dan aan. De OV-surveillanten verkopen geen vervoerbewijzen.

Op de metrostations zet de RET servicemedewerkers in. Zij zijn onder meer belast met preventief toezicht en zijn er voor je als je hulp nodig hebt bij liften, roltrappen, de kaartverkoopautomaten en toegangspoortjes. Zij controleren tevens of alle voorzieningen op de stations goed werken.

Op alle metrostations hangen camera’s die permanent worden uitgekeken door speciaal hiervoor opgeleide toezichthouders. Zij zijn tevens opsporingsambtenaar en staan in direct contact met alle toezichthouders van de RET en van de politie.

Toezicht, ondersteuning en vervoerbewijzencontrole
De RET is verantwoordelijk voor de sociale veiligheid van reizigers en personeel. Als aanvulling op en ter ondersteuning van alle toezichtmedewerkers zijn er bij de RET ook controleurs openbaar vervoer (COV) in dienst. Deze mensen kun je op alle voertuigen en stations van de RET en op bussen van Connexxion (Voorne en Putten) tegenkomen. Een COV heeft opsporingsbevoegdheid en mag zwartrijders of mensen die de wet overtreden of zich niet aan de huisregels van de RET houden, een boete geven. Ook mogen zij verdachten van overlast aanhouden en overdragen aan de politie.

Ontstaat er een noodsituatie, dan heeft de RET goede afspraken met de politie en krijgt de RET de hoogste prioriteit bij verzoeken voor ondersteuning en assistentie.

Bevoegdheden BOA

De Buitengewoon Opsporingsambtenaar Openbaar Vervoer (BOA) van de RET houdt een oogje in het zeil in tram, metro en bus. Hij treedt op als de orde, rust of veiligheid in het gedrang komt. Maar ook wanneer passagiers de dienstregeling (dreigen te) verstoren.

Lees verder