Mijn OV-chipkaart met abonnement doet het niet meer. Wat nu?
Doet je persoonlijke OV-chipkaart het niet meer? Controleer dan eerst of je een saldo van minimaal 0 euro op je kaart hebt staan en of je niet te vaak (12 keer of meer) bent vergeten in- of uit te checken.
Is dit niet het geval en doet je kaart het nog steeds niet, dan kun je er van uitgaan dat de kaart kapot is. Vraag in dat geval een vervangende OV-chipkaart aan bij Klantenservice OV-chipkaart. Je kunt dit regelen via www.ov-chipkaart.nl ('Mijn OV-chipkaart'-account), per telefoon (0900-0980; 50 eurocent per gesprek) of door een formulier op te halen bij een servicepunt van de RET. De kosten voor de vervangende kaart zijn 11 euro. Deze moet je zelf betalen. De levertijd van een vervangende kaart is gemiddeld 3 werkdagen vanaf het moment dat je online of per telefoon contact hebt gehad met Klantenservice OV-chipkaart.
Op de vervangende kaart worden de reisproducten geladen die ook op je kapotte kaart stonden. Het saldo wordt teruggestort op je bankrekening. Zolang je geen vervangende kaart hebt, kun je uiteraard ook je abonnement (dat op je persoonlijke OV-chipkaart stond) niet gebruiken. Tijdens deze periode (meestal 3 werkdagen) kun je gebruikmaken van een Service Abonnement.
Reizen op een andere manier wordt door de vervoerbedrijven niet vergoed. Als je het niet eens bent met de kosten voor een vervangende kaart en je kapotte kaart niet ouder is dan 2 jaar, kun je een verzoek indienen voor teruggave. Je kaart wordt dan gecontroleerd op productiefouten of bijvoorbeeld een kapotte chip.
Meer informatie vind je hier.