'Reizen moet, maar waarom moeilijk doen?'

Eén kaart. Eén factuur. Eén aanspreekpunt. En dat voor alle mobiliteitsoplossingen, van ov en deelvervoer tot tanken en parkeren. Makkelijker kan de RET het niet maken, zegt Leo Molendijk met een lach. "Zelfs een tankpas kan voor drie euro per maand met deMobiliteitsManager."
Leo Molendijk is de nieuwe zakelijk accountmanager die binnen RET hét contact is voor klanten uit het MKB in de regio Rotterdam. Met inmiddels 38 jaar RET-expertise op zijn teller kent hij alle ins & outs en helpt hij bedrijven graag bij het oplossen van hun mobiliteitsvraagstukken.
Die gaan mee in maatschappelijke veranderingen, zegt ook zijn collega Jeroen Hermsen. "Zoals iedereen merkt, heeft zich na corona een aantal wijzigingen voorgedaan. Hybride werken is voor functies waar het kan, normaal geworden. Gemiddeld wordt er wekelijks één à twee dagen thuisgewerkt en twee tot drie dagen op de werkplek. Dat betekent dat mobiliteit flexibeler is geworden. Elke dag is anders. Je ziet bijvoorbeeld dat het op bepaalde dagen in de week steevast druk is. Anders gezegd, op die momenten biedt het ov samen met de andere oplossingen van deMobiliteitsManager nog meer uitkomst dan anders."
Grote Wegprojecten
Wie de planning van grote projecten in de openbare ruimte in de Rotterdamse regio ziet, kan dat alleen maar beamen. De komende jaren gaan meerdere wegen, bruggen en viaducten op de schop waarmee nog meer druk op het vervoer over de weg komt te liggen. "Er zit veel aan te komen wat een grote impact zal hebben op reizen in en rond Rotterdam," zeggen Jeroen en Leo.
Een belangrijk pijnpunt wordt, zo is de verwachting, de herinrichting van het Hofplein, een drukke verkeersader in hartje stad. "In de directe omgeving zijn veel bedrijven gevestigd. Zij moeten zich nu al gaan beraden op oplossingen voor hun bereikbaarheid vanaf 2025 voor bezoekers en de eigen medewerkers. Een zakelijk mobiliteitsabonnement inclusief Park + Ride kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto. Parkeren bij één van de P+R-metrostations en vanaf daar met ov naar het centrum. Samen met de gemeente Rotterdam is de RET op dit moment deze mogelijkheid aan het inrichten."
Gebruiksgemak
De RET richt zich al een aantal jaren op veel meer dan openbaar vervoer alleen. Want ov is één maar wie de auto wil laten staan, zoekt ook gemak. "Medewerkers moeten reizen, punt. De oplossing die de RET biedt met deMobiliteitsManager zorgt er mede voor dat er van voordeur tot ov en van ov tot bestemming kan worden gereisd met wat er ook maar nodig is."
Wat dat laatste betreft: zit er iets niet inbegrepen bij de alles-in-één mobiliteitspas van de RET? Naast bus, tram, metro en trein is het mogelijk om te reizen met waterbus, ov-fiets, deelscooter, deelauto, deelfiets en taxi. Ook tanken, parkeren en elektrisch laden behoren tot het pakket. Jeroen: "Om alle mobiliteit in één oplossing te bieden, werken we samen met partners als Greenwheels, MyWheels en Check, aanbieder van de elektrische deelscooter. Voor op straat parkeren kunnen onze klanten gebruikmaken van de Yellowbrick app."
Het grootste voordeel? Dat is volgens Leo het gebruiksgemak. "Hoe je ook reist, aan het einde van de maand is alles verwerkt in één factuur. Inclusief de tankpas die met slechts drie euro ook nog eens een zeer voordelige optie is. Voor bedrijven die straks wettelijk verplicht zijn om de werk gebonden CO2-uitstoot van hun mensen te monitoren, biedt de portal van deMobiliteitsManager alle handvatten om deze ook te monitoren. Dus nogmaals: makkelijker kunnen we het niet maken… Spreek me daarom gerust aan als u wilt weten welke mogelijkheden de RET uw organisatie allemaal kan bieden."
Tekst: Evelien Baks | Fotografie: Chantal de Visser