The last mile is de grootste uitdaging
Van een gewone spoorlijn naar een moderne metro. Sinds september 2019 is de Hoekse lijn een feit. Het bestaande tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland onderging een grote metamorfose, tot grote tevredenheid van veel reizigers. Maar ook de ondernemers van industrieterrein Het Scheur en Koggehaven in Vlaardingen zijn blij met deze ontwikkeling. “Er is nu in elk geval een goede aansluiting qua openbaar vervoer. Nu the last mile nog; het laatste stukje van het metrostation naar het industrieterrein.”
Caspar van Leeuwen, directeur C.F.T. BV, maakt zich al lange tijd hard voor mobiliteit. “Sinds een aantal jaar ben ik bestuurslid bij de ondernemersvereniging van Het Scheur en Koggehaven en sinds twee jaar ook bestuurslid van het overkoepelende IKV-bestuur (Industriële Bestuur Vlaardingen). Met een aantal ondernemers van het Scheur en Koggehaven kijken we naar goede mobiliteitsmogelijkheden voor onze medewerkers. We bundelen onze krachten en bespreken onder andere thema’s als parkeergelegenheid, mobiliteit en duurzaamheid. ‘The ‘last mile’ is onze grootste uitdaging. Het is ongeveer een kwartier lopen van het metrostation naar het industrieterrein. Hoe kunnen we dit zo makkelijk mogelijk maken voor iedereen?”
Zakken gras
Naast bestuurslid is Caspar directeur van C.F.T. BV in Vlaardingen. Zijn bedrijf produceert gestandaardiseerde testmaterialen voor het testen en evalueren van (vaat)wasmachines en (vaat) wasmiddelen. “Simpel gezegd, dingen vies maken is onze core-business”, lacht Caspar. “Onze klanten zijn wasmiddelfabrikanten en toeleveranciers, wasmachinefabrikanten en commerciële testlaboratoria. Per jaar maken we gemiddeld 90 tot 100 miljoen vlekken en gebruiken we bijvoorbeeld zo’n 1000 à 1500 liter wijn en 200 kilo lippenstift om vlekken mee te maken. Ook krijgen wij het beste gras om mee te testen. Vroeger uit de tuin van mijn vader, maar nu van de Kuip. Medewerkers gaan graag mee naar het stadion om daar de zakken op te halen. Nou, dat snap ik wel.”
Wereldwijde groei
Ook in deze bijzondere tijd gaat het goed met het bedrijf. “We hebben specialistisch werk en er zijn niet veel van dit soort ondernemingen wereldwijd”, stelt Caspar. “Het is eigenlijk een niche van een nichemarkt. Door de crisis moesten twee bedrijven in Engeland en de VS hun deuren sluiten en wisten een aantal van hun klanten ons te vinden. Het gaat echt van mond-op-mond, we hebben het drukker dan ooit. Mijn vader was chemicus en heeft het bedrijf in 1989 opgezet. In 2008 heb ik C.F.T. BV overgenomen en zijn we gegroeid van 30 naar 62 medewerkers. We zetten ook altijd in op groei, reizen veel, ook naar Azië en de USA voor beurzen en klantbezoeken. Al blijft Europa onze belangrijkste markt. Veel van onze medewerkers worden hier opgeleid. Specialistisch, veel handwerk en arbeidsintensief; dat maakt het werken bij ons juist bijzonder.
We hebben een eigen naaiatelier, 20 wasmachines en een klein laboratorium. Ontwikkeling en innovatie zijn van cruciaal belang voor onze koppositie.”
“Innovatie is ook belangrijk als het gaat om mobiliteit. Wat zijn de nieuwste mogelijkheden? Wat gaat al goed en wat kan beter? Wat kan er nog ontwikkeld worden? In januari kwam ik in contact met Jeroen Hermsen, verantwoordelijk voor de zakelijke marketing bij de RET. Ik heb deMobiliteitsManager aangeschaft voor een aantal medewerkers en dat bevalt erg goed. Dit gaan we in de toekomst zeker uitbreiden. Op ons verzoek is de RET ook aanwezig tijdens vergaderingen om mee te denken over mobiliteit.” Jeroen: “Wij vinden het belangrijk dat ondernemers zelf nadenken over oplossingen om mensen uit de auto te krijgen.”
Themamaand
“Medio april wilden we, in samenwerking met de Verkeersonderneming en de RET, een themamaand organiseren, maar helaas stak de coronacrisis daar een stokje voor”, gaat Caspar verder. “Nu zijn we aan het bedenken hoe we dit alsnog kunnen organiseren. Er zijn toch zo’n 1200 mensen werkzaam op Het Scheur en Koggehaven. Boyd Bartels van de Verkeersonderneming heeft onderzoek verricht op het terrein. Er is genoeg potentie aanwezig om met elkaar te verduurzamen, onder andere door het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Samen met de plaatselijke fietsenwinkel Van Kortenhof willen we tijdens de themamaand elektrische fietsen neerzetten en met de gemeente zijn we in overleg om de fietsenstalling beter te benutten. Hopelijk wordt de themamaand een doorslaand succes!”
Tekst: Esther Paans | Fotografie: Chantal de Visser