Hoe thuiswerken onze reizen beïnvloedt

Waar thuiswerken ruim een jaar geleden nog taboe was bij veel bedrijven, is dat nu bij diezelfde bedrijven de regel geworden. Wanneer straks de pandemie ‘voorbij’ is, blijft het thuiswerken. In 2019 werkte men gemiddeld één op de vijf dagen thuis. In 2020 is dat door Corona vier op de vijf dagen geworden. De verwachting voor na de zomer 2021 is dat veel bedrijven met een 50/50 regeling gaan werken, waarbij medewerkers de helft van de week thuiswerken en de helft op kantoor (NZMO, 2020). Reden genoeg om eens te kijken naar hoe het thuiswerken onze reizen en reisbehoefte heeft beïnvloed.

Prettiger reizen

Een belangrijk effect dat thuiswerken door corona heeft gehad op onze reizen, is dat het overal rustiger is geworden. Op de weg zijn minder en minder lange files, in het OV heb je eerder een zitplaats omdat er minder mensen zijn en je kunt bijna overal een parkeerplek vinden. 

Thuiswerkplek is beter geworden

Door de grote hoeveelheid thuiswerkers zijn werkgevers en werknemers gaan investeren in de thuiswerkplek zelf. Waar dit vroeger vaak met een laptop aan de keukentafel was, hebben meer en meer mensen een echt bureau, met monitor en aparte muis en toetsenbord. Op deze manier is het thuiswerken net zo goed te doen als op kantoor werken. 

Auto’s en kantoren minder nodig

Omdat er veel minder gereisd wordt met alle vervoermiddelen, zie je dat (lease)auto’s veel meer stil staan en dat kantoorgebouwen steeds meer leeg blijven. Bedrijven overwegen om delen van hun kantoor onder te verhuren of af te stoten om de kosten te reduceren. Mensen krijgen minder snel een leaseauto en mensen bij wie de auto aan vervanging toe is, kijken eerder naar een abonnement op een deelauto systeem. Dat laatste geldt al helemaal voor de tweede auto. 

Thuiswerkvergoeding

Door thuis te werken, maken medewerkers kosten voor internet, stroom, water en zaken als toiletpapier en koffie. Bedrijven overwegen daarom een thuiswerkvergoeding aan te bieden. Het NIBUD berekende dat een gemiddelde werknemer per dag 2 euro aan kosten maakt. Uit een onderzoek van Motivaction (2020) bleek dat gemiddeld een vergoeding van 2,60 euro werd betaald.

Hoe straks verder?

Hoeveel dagen in de week we in 2022 thuiswerken is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat thuiswerken normaler is geworden en de reispatronen flink zijn veranderd. Daar sluiten de oude reiskostenregelingen niet goed meer bij aan. Dit is daarom een ideaal moment om na te denken over je mobiliteitsbeleid en -mogelijkheden. Wilt u weten hoe de RET mee kan denken over uw mobiliteitsbeleid en -mogelijkheden, kijk dan verder op www.ret.nl/demobiliteitsmanager of neem contact op met de RET via 010 447 5500.

Whitepaper over thuiswerkvergoeding

Door de corona pandemie is het thuiswerken voor veel bedrijven en medewerkers in een stroomversnelling geraakt. Hybride werken lijkt de komende maanden (en mogelijk jaren) de standaard te worden. Bedrijven, overheid en medewerkers denken na over of en zo ja welke vergoeding past bij deze manier van werken. Deze whitepaper beschrijft hoe een thuiswerkvergoeding werkt. 

Download hier