Door de grote hoeveelheid thuiswerkers zijn werkgevers en werknemers gaan investeren in de thuiswerkplek zelf. Waar dit vroeger vaak met een laptop aan de keukentafel was, hebben meer en meer mensen een echt bureau, met monitor en aparte muis en toetsenbord. Op deze manier is het thuiswerken net zo goed te doen als op kantoor werken.
Auto’s en kantoren minder nodig
Omdat er veel minder gereisd wordt met alle vervoermiddelen, zie je dat (lease)auto’s veel meer stil staan en dat kantoorgebouwen steeds meer leeg blijven. Bedrijven overwegen om delen van hun kantoor onder te verhuren of af te stoten om de kosten te reduceren. Mensen krijgen minder snel een leaseauto en mensen bij wie de auto aan vervanging toe is, kijken eerder naar een abonnement op een deelauto systeem. Dat laatste geldt al helemaal voor de tweede auto.
Thuiswerkvergoeding
Door thuis te werken, maken medewerkers kosten voor internet, stroom, water en zaken als toiletpapier en koffie. Bedrijven overwegen daarom een thuiswerkvergoeding aan te bieden. Het NIBUD berekende dat een gemiddelde werknemer per dag 2 euro aan kosten maakt. Uit een onderzoek van Motivaction (2020) bleek dat gemiddeld een vergoeding van 2,60 euro werd betaald.
Hoe straks verder?
Hoeveel dagen in de week we in 2022 thuiswerken is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat thuiswerken normaler is geworden en de reispatronen flink zijn veranderd. Daar sluiten de oude reiskostenregelingen niet goed meer bij aan. Dit is daarom een ideaal moment om na te denken over je mobiliteitsbeleid en -mogelijkheden. Wilt u weten hoe de RET mee kan denken over uw mobiliteitsbeleid en -mogelijkheden, kijk dan verder op www.ret.nl/demobiliteitsmanager of neem contact op met de RET via 010 447 5500.