Vaste woon-werkvergoeding verdwijnt per 1 januari 2022

De woon-werkreis is in de afgelopen vijftien jaar ruim verdubbeld. Bedrijven vestigen zich graag in een grote stad, maar door de stijgende woningprijzen, kiezen veel medewerkers om buiten de stad te wonen. De woon-werkreis is gemiddeld van 11 km naar 23 km gegaan (CBS: afstand woon-werken 2006-2021).  De overheid is al een tijdje bezig om fiscale regelingen omtrent de vaste reiskostenvergoeding aan te passen. Eén belangrijke wijziging die eraan komt zorgt dat bedrijven niet meer zomaar onbelast de reiskosten kunnen blijven vergoeden.

Vanaf 1 januari geen onbelaste vaste reiskostenvergoeding meer

De ingang van deze nieuwe maatregel is al een aantal keer uitgesteld. Eerst zou deze op 1 januari 2021 ingaan, maar door de corona pandemie werd dit verplaatst. Recent is besloten per 1 januari 2022 deze regeling in te laten gaan (actualisatie van het Besluit noodmaatregelen coronacrisis). Dit geeft de ondernemers in ieder geval de tijd om na te denken hoe ze met deze nieuwe regeling om willen gaan en gelijk te kijken naar de totale zakelijke mobiliteit.

Wat betekent dit voor ondernemers?

De belangrijkste wijziging is dat u een medewerker niet meer een onbelaste vaste reiskostenvergoeding mag geven zonder deze te verantwoorden. Hiervoor moet worden aangetoond dat de medewerker de woon-werkreis 36 weken (128 werkdagen) maakte. Is dit niet het geval, dan mag de vergoeding alleen onbelast worden gegeven op basis van werkelijk gemaakte reizen.

Registreren van gemaakte reizen

Om de gemaakte reizen te verantwoorden moeten uw medewerkers de reizen die ze maken registeren. Dit zorgt voor extra administratieve rompslomp voor uw medewerkers en uw adminsitratie die alle registraties moet verwerken. 

DeMobiliteitsManager kan deze registratie voor u en uw medewerkers verzorgen. Uw medewerkers reizen met een mobiliteitskaart in het OV en u heeft via de portal een overzicht van de gemaakte reizen voor de fiscus. U ontvangt aan het eind van de maand één factuur voor alle gemaakte reizen van al uw medewerkers, zodat er geen declaraties of bonnetjes meer nodig zijn. Of uw medewerkers nu dagelijks reizen of af en toe, u betaalt alleen als er daadwerkelijk gereisd wordt.

Ook voor uw medewerkers die met de auto of fiets reizen verzorgt deMobiliteitsManager de registratie van de gemaakte reizen. Met de Reisbalans app met GPS-tracker, registreert uw medewerker eenvoudig de meest voorkomende woon-werk en zakelijke kilometers.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de zakelijke vervoersoplossingen van de RET, kijk dan verder op www.ret.nl/demobiliteitsmanager of neem contact op met de RET via 010 447 5500.